Köpvillkor för Stilrenaklockor.se
Du som handlar på Stilrenaklockor.se intygar att du läst och godkänt köpevillkoren, har fyllt 18 år, alternativt har målsmans tillstånd för att genomföra köpet. Vi levererar i dagsläget endast till Sverige och Finland. Stilrenaklockor.se ägs och drivs av Broder K AB. Vi innehar F-skattesedel och alla priser är inkl. moms. Organisationsnummer 556562-8814.
Betalning
Din betalning är krypterad med SSL och alla våra betalningspartners är PCI-certifierade efter branschens standard.
Vi accepterar kortbetalning med VISA, MasterCard, direktbanköverföring från alla stora banker samt delbetalning och betalning via faktura. Alla betalningar hanteras av Klarna.
Om betalning via faktura
För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet.
Din betalning hanteras av det svenska företaget Klarna AB, mer om deras villkor hittar du här.
Information om pantsättning
Vid betalning med faktura kan fakturan komma att pantsättas till tredje part.
Kunduppgifter & integritet
Obs. vi lagrar inga som helst kortuppgifter. Däremot har vi ett kundregister för att på snabbaste och bästa sätt kunna uppfylla våra åtaganden. Stilrenaklockor.se sprider eller säljer aldrig dina personuppgifter till tredje part, men kan komma att använda dem för att kontakta dig med information eller särskilda erbjudanden. Som kund har du givetvis rätt att neka till sådana utskick och bli borttagen från vår databas. Om du vill bli borttagen eller uppdatera/ändra dina uppgifter så är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.
Reklamationsvillkor
Du som kund ska kontrollera att leveransen vi har skickat stämmer med vad du har beställt och meddela oss via e-mail inom 7 dagar om du upptäcker att vi skickat fel vara eller att något saknas i leveransen. Du som kund ska kontrollera att vara/varor är utan fel vid mottagandet av leveransen. Om något fel skulle upptäckas på varan så ska du kontakta vår kundtjänst via e-post inom 60 dagar för reklamation.
Uppge ditt ordernummer samt orsaken till reklamationen så kommer vi att återkomma inom kort med detaljerade anvisningar om hur reklamationen går till. Ingen reklamation är giltig förrän bekräftad av Stilrenaklockor.se/Broder K AB.
Vid giltig reklamation så återbetalas hela beloppet inklusive returfrakten. Returen ombesörjer du som kund och det är viktigt att varan packas på ett sådant vis så att den ej riskerar att skadas, samt att leveransen är spårbar. Defekta produkter ska behandlas på precis samma sätt som en felfri produkt.
I de fall då reklamationen ej är giltig utgår en administrationsavgift på 100kr samt fraktkostnader tur och retur. Vi förbehåller oss rätten att ersätta en defekt vara med vara av samma modell. I de fall varan är slut, så återbetalas fullt belopp.
Retur & återbetalningspolicy (ångerrätt)
Vi följer den svenska konsumentlagstiftningen och tillämpar Konsumentverkets riktlinjer. Därmed följer vi Konsumentköplagen, Köplagen och lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
Du som konsument har rätten att ångra ditt köp inom 90 dagar efter att du har mottagit varan. För att utnyttja din ångerrätt så behöver du meddela oss om detta genom att e-posta info@stilrenaklockor.se med ditt ordernummer. Ditt meddelande ska skickas inom 90 dagar efter att du har mottagit varan. Vi återkommer då med en bekräftelse, instruktioner och leveransaddress. Det går bra att beställa en returfraktsedel här: https://stilrenaklockor.se/produkt/returfraktsedel/, vilket kostar 79 kr och du skriver då ut fraktsedeln själv hemma. Fraktsedeln är från PostNord och du kan då lämna in returen hos valfri PostNord Företagscenter. När vi registrerat returen meddelar vi dig via mail och en återbetalning eller eventuell justering på fakturan sköts av Klarna. Observera att fraktkostnad ej återbetalas.
Vid en retur ska originalförpackning samt alla eventuella övriga handlingar som medföljt produkten vara oskadade och bifogas, exempelvis varans etikett och skyddsplast. Du måste skicka tillbaka varorna till oss utan dröjsmål och under alla omständigheter inom 90 dagar från det datum då du informerade oss om din önskan att ångra din beställning. Du som konsument ombesörjer returen och står för fraktkostnaden.
Varan får ej vara synligt använd, och alla originalförpackningar, tillbehör, instruktionsmanualer, ev. certifikat, etiketter ska vara hela och rena samt returneras tillsammans med produkten som ska ha skyddsplasten kvar. Uppfylls inte dessa kriterier anses varan som brukad och ofullständig och därmed inte möjlig att returnera som ett ångrat köp.
Ångerrätten gäller ej för produkter som specialanpassats just för dig, t.ex. vid gravyr eller förkortning av klockarmband.
Outlöst försändelse
För försändelse som ej löses ut varpå paketet går i retur, debiteras en avgift om 350:- + moms för att täcka Stilrenaklockor.se:s kostnader för transport & administration. I de fall då det tillkommer kostnader för returfrakten kommer även dessa att debiteras.
Ansvar för fel
Stilrenaklockor.se:s ansvar för fel i leverans är begränsad till gällande försäljningsvillkor. Stilrenaklockor.se bär inget direkt eller indirekt ansvar för t ex, men ej begränsat till, inkompatiblilitet, leveransförseningar, driftsavbrott, dataförlust, merarbete eller annan ekonomisk skada.
Avbeställning
Om du ångrar ditt köp, kort efter beställningen, finns det en möjlighet att avbeställa ordern. Detta gör du genom att så snabbt som möjligt e-posta vår kundtjänst. Vi gör vårt bästa för att hinna hantera din avbeställning och återkomma så snart som möjligt, men har din order hunnit bli expedierad så är en avbeställning ej möjlig.
Likaså är en avbeställning av en produkt eller tjänst som anskaffats eller färdigställts särskilt för kunden ej möjlig. En avbeställning är aldrig giltig innan kunden har mottagit en bekräftelse från Stilrenaklockor.se via e-post.
Läs mer under rubriken ångerrätt.
Force Majeure
Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför Stilrenaklockor.se:s kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att Stilrenaklockor.se befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.
Ägandesrättförbehåll
Alla varor förblir Stilrenaklockor.se:s egendom tills dess full betalning erlagts.
Produktinformation
Stilrenaklockor.se förbehåller sig rätten att justera priser, prisfel, produktinformation, produktbilder och erbjudanden utan notis. De produktbilder och informationstexter som finns tillgängliga återspeglar varan så gott det går. Vi reserverar oss för eventuella fel som kan förekomma på sidan och kan inte heller garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende och beskaffenhet. Bilder kan exempelvis skilja sig åt beroende på färginställningar i din dator. All bildinformation skall ses som illustrationer. Stilrenaklockor.se friskriver sig för tryckfel, fel i information, samt fel i specifikation, på samtliga i vårt sortiment förekommande produkter.
Transportskadat gods
Om en vara från Stilrenaklockor.se skadas under transport och leverans, oavsett om skadan är väl synlig eller dold, skall detta anmälas omgående till speditören (vanligtvis posten), dock senast inom 7 dagar.
Det är därför viktigt att du noga granskar ditt paket när det anländer. Transportskador skall också rapporteras till Stilrenaklockor.se inom 7 dagar från mottagandet. Saknas det en vara i paketet så ska det rapporteras till Stilrenaklockor.se inom 7 dagar från mottagandet.
Kontakta info@stilrenaklockor.se för mer information om tillvägagångssätt eller med eventuella frågor.
Beställning
För det fall beställaren är under 18 år så måste målsmans tillstånd inhämtas före köpet genomförs. Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att Stilrenaklockor.se lider ekonomisk skada, polisanmäls. Vi friskriver oss från tryckfel, fel i information eller specifikation, på samtliga förekommande produkter i sortimentet. All bildinformation skall ses som illustrationer och kan ej heller förväntas återge exakt utseende och beskaffenhet.
Garantier
De flesta klockor i vårt sortiment skyddas av tillverkarens garanti i normalt sett 2 år. Olika leverantörer har dock olika garantitider, men garantitiden ska finnas specificerad på den aktuella produktsidan.
Observera att garantin inte gäller:
- fuktskador på armband och ej vattentäta ur (vattentätt = 10 ATM).
- skador som orsakats av felaktig skötsel, slarv, felaktig användning eller andra skador som ej beror på material- eller tillverkningsfel.
- skador orsakade av ingrepp av annan serviceverkstad.
- skador på uppdragskronor och glas, repor på glas, länk och boett
- skador på läderarmband, plastband, länkar samt ytbeläggning på dessa, samt skador på uret.
- om serienumret har blivit ändrat eller utplånat, eller om inget serienummer existerar. Du måste ha ett garantibevis, alternativt om detta inte utfärdas för just din modell så gäller även kvittot som garantibevis.
Vi finns här för att hjälpa till och tveka inte att höra av dig om du skulle ha några frågor eller funderingar angående garantier.
Köpgaranti på Pricerunner – Se mer här
Få ditt köp skyddat upp till 50.000 kr om något problem skulle uppstå. Som medlem på PriceRunner ingår alltid Köpgaranti hos oss. Denna tjänst är gratis och gäller för registrerade PriceRunner medlemmar.
Om du inte redan är medlem på PriceRunner och besökt oss genom dem så kan du, inom 60 minuter efter ditt köp genomföra din registrering. Det kostar inget och tar mindre än tre minuter och vips så blir ditt köp skyddat! Besök PriceRunner för gratis Köpgaranti
För att Köpgarantin ska gälla så måste beställningen vara addresserad till den adress du är skriven på. Du är berättigad ersättning om något går fel med ditt köp såsom att varan är trasig, en enskild vara saknas vid leverans, varan är felaktig eller leverans uteblir.
Ersättning betalas endast för inköpskostnader, fraktkostnader och den direkta ekonomiska skada du som kund lidit. Ingen ersättning lämnas för andra direkta eller indirekta kostnader, värdeminskning eller uteblivna intäkter.
Besök PriceRunner för att ta del av kompletta användarvillkor och regler samt lista på kategorier som ej omfattas.
Cookies på Stilrenaklockor.se
Stilrenaklockor använder cookies för att förbättra webbplatsen för besökaren t.ex. genom att anpassa webbplatsen efter besökarens önskemål, val och intressen, kunna hjälpa dig att hålla reda på vilka varor du lagt i din varukorg, kunna hantera ditt köp och anpassa våra tjänster så att du får reklam som är relevant för dig och för att kunna fullgöra våra åtaganden vid köp.
Cookies används bland annat i syfte att kunna registrera statistik över användandet av Webbplatsen. Du kan själv välja att stänga av cookies i din webbläsares säkerhetsinställningar, notera dock att om du väljer att göra detta så kan funktionaliteten av hemsidan begränsas.
Övrigt
Stilrenaklockor.se förbehåller sig rätten till ändring av all information, inklusive men ej begränsat till priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden, utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning till uppgivet pris eller p.g.a. att ett försäljningsobjekt utgått, har Stilrenaklockor.se rätt att häva köpet och återbetala eventuella inbetalda belopp på bästa sätt.
Stilrenaklockor.se skall också meddela kunden om ersättande eller likvärdigt försäljningsobjekt finns tillgängligt.
Tillämplighet
Dessa köpevillkor är tillämpliga där svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med dessa. För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt Distansavtalslagen som även innefattar skydd för säljföretaget. Mer information härom finns på Konsumentverkets hemsida, www.kov.se.
Lagval
Alla försök till bedrägerier polisanmäls och Stilrenaklockor.se förbehåller sig rätten att häva köpet om detta befaras. Tvist enligt dessa villkor ska avgöras enligt svensk lag.
VIKTIGT OM DINA PERSONUPPGIFTER
Från och med den 25 maj 2018 ersätter GDPR (General Data Protection Regulation) den svenska personuppgiftslagen. GDPR är ett omfattande regelverk för hur vi som e-handlare får behandla dina personuppgifter.
I och med att du handlar hos oss så godkänner du vår behandling av dina personuppgifter. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina uppgifter i vår Privacy Policy.
I korthet kan våra policy beskrivas på följande sätt:
- Vi samlar bara in nödvändig information för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig.
- Vi delar inte ut dina uppgifter till tredje part om det inte krävs för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig (exempelvis så får postnord dina uppgifter för att kunna skicka hem varan till dig) och för att möta ställda lagkrav på bokföring.
- Vi sparar bara den information som krävs enligt lag och för att kunna ge så bra service som möjligt.
Hur behandlar vi din personliga information?
När du handlar från en webbutik, vår eller någon annan, så lämnar du ifrån dig information om dig själv. Var du bor, vilken e-postadress du har och vad du handlar. Här beskriver vi hur vi hanterar dina personuppgifter.
Grunden i allt vi gör är att behandla våra kunder som vi själva vill bli behandlade, alltid. Det gäller även när det kommer till information.
Vi hoppas att du känner dig trygg med hur vi behandlar dina personuppgifter och vill fortsätta handla dina klockor hos oss.
GDPR – Dina rättigheter
General Data Protection Regulation är en EU-förordning som reglerar hur vi får bethandla personuppgifter. Den ersätter PUL (personuppgiftslagen) från och med 25 maj.
Du kan läsa mer om lagen och dina rättigheter på Datainspektionens hemsida.
Sammanfattning av vår informationshantering
Vi samlar in så lite information som möjligt. Den information vi samlar in är den information som krävs för att kunna fullgöra vårt åtagande mot dig och för att du ska kunna fullgöra ditt åtagande mot oss (alltså betala för din beställning).
Vill du beställa mot faktura så måste vår sammarbetspartner Klarna ha ditt personnummer. Bara då kan du få dina varor hemskickade mot faktura.
När du betalar med kort krävs det att du uppger ditt kreditkortsnummer. Det går via en säker server och Klarna sköter kortbetalningar åt oss.
Dessutom behöver vi såklart veta vilka produkter du beställer och vi behöver din e-postadress och telefonnummer för att kunna kontakta dig med leveransbesked, ändrad information osv.
Hur använder vi informationen
Vi använder informationen för att expediera din beställning. Vi använder din e-postadress för att kunna skicka information till dig om du begärt det. Vill du inte längre ha information från oss så kan du enkelt via en länk i informationsmailet avbeställa vidare informationsbrev och kommer då aldrig bli kontaktad av oss igen.
Varför sparar vi informationen?
Vi sparar information av bokföringstekniska skäl. Vi behöver kunna redovisa underlag för skattemyndigheten.
Vilka uppgifter delas?
Nedan kan du hitta en redogörelse för vilka bolag vi delar information med samt varför vi gör det.
Logistikbolag
För att kunna leverera din beställningar måste vi dela din orderinformation till vårt logistikbolag DreamLogistics. Vi delar för- och efternamn samt adress för leverans. Email och/eller mobilnummer för avisering. I dagsläget använder vi PostNord samt DHL för leverans.
Nyhetsbrev
Om du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev så delas för- och efternamn samt email med vår tjänsteleverantör. Vi sparar/delar för- och efternamn för att kunna göra utskicken mer personliga. Din information delas för att vi ska kunna använda tjänsten och på så sätt hålla dig uppdaterad med erbjudanden/information. I dagsläget använder vi Mailchimp för utskick.
Ta bort din information från vår databas
Den information vi sparar finns bara som underlag för den ekonomiska transaktionen och behålls av legala skäl och kan därför inte raderas.
Har du frågor är du välkommen att kontakta oss på info@stilrenaklockor.se.
DINA RÄTTIGHETER
Du har flera rättigheter i och med GDPR. Vi har alltid respekterat våra kunder så för oss spelar det inte så stor roll förutom att det nu är lagkgrav.
- Du har rätt att bli bortglömd/raderad.
- Du har rätt till registerutdrag.
- Du har rätt att få eventuella uppgifter rättade.
- Du har rätt till dataportabilitet.
- Du har rätt att återkalla ditt samtycke för behandling av uppgifter.
- Du har rätt att inge eventuella klagomål angående behandlingen av personuppgifter til Datainspektionen.